Начало Авансцена Режисьорът Анастасия Събева: Или си представяме България на три морета, или нямаме никакво самочувствие, и това е трагедия
6729
Авансцена

Режисьорът Анастасия Събева: Или си представяме България на три морета, или нямаме никакво самочувствие, и това е трагедия

Ние, българите, или искаме да си представяме България на три морета и казваме, че всички са българи и светът започва от нас, или точно обратно – искаме да се смачкаме и да нямаме никакво национално самочувствие. Стефан Цанев работи в посока на това да имаме нормално европейско, човешко, национално самочувствие. Думите на режисьора Анастасия Събева са по повод премиерата на „Мистерия с кон“ в Сатирата, чийто автор е големият български драматург и писател. „Както Стефан Цанев ни каза на първата репетиция, ние сме заплашени от това да не останем – да не остане нашата памет, нашите мечти, нашите идеи, нашите деца да не знаят кои сме, да не ни познават и да не ни помнят

| 10 Април 2024, 19:56 ч.
Режисьорът Анастасия Събева: Или си представяме България на три морета, или нямаме никакво самочувствие, и това е трагедия
Режисьорът Анастасия Събева: Или си представяме България на три морета, или нямаме никакво самочувствие, и това е трагедия
Снимка © DFA

Ние, българите, или искаме да си представяме България на три морета и казваме, че всички са българи и светът започва от нас, или точно обратно – искаме да се смачкаме и да нямаме никакво национално самочувствие. Стефан Цанев работи в посока на това да имаме нормално европейско, човешко, национално самочувствие. Думите на режисьора Анастасия Събева са по повод премиерата на „Мистерия с кон“ в Сатирата, чийто автор е големият български драматург и писател.

„Както Стефан Цанев ни каза на първата репетиция, ние сме заплашени от това да не останем – да не остане нашата памет, нашите мечти, нашите идеи, нашите деца да не знаят кои сме, да не ни познават и да не ни помнят. Така че вече сме в много страшния етап да не остане нищо от нас. И Стефан Цанев дълбоко не на шега говори за това. Да, с горчиви сълзи, да, с подигравка, но всъщност с огромната болка“, казва Анастасия Събева.

Още от рубриката
"Не получаваш ли достатъчно любов от почитателите? Защо реши да предадеш феноветe си?" - пред тези въпроси се изправи певицата Карина (23 г.) от кей-поп групата "Еспа", след като южнокорейски медии разкриха, че има приятел. Връзката на изпълнителката с местен актьор беше потвърдена от мениджърските агенции и на двамата, което предизвика остра реакция от страна от ...
Вижте повече

„Конят е едно от мистериозните животни. Ние живеем в мистерия и от известно време насам тя става все по-голяма и по-голяма“, коментира актрисата Елена Атанасова, която е в ролята на Учителката.

„Мистерия с кон“ е сериозна, абсурдна, историческа пиеса, с която Стефан Цанев изказва своята болка от това, в което се превръща държавата ни. Има болка и тъга към българския народ, който се превръща в едно нищо напоследък“, допълва актьорът Теодор Елмазов (Кръчмарят).

Повече от NRD2+
Държавният глава Румен Радев удостои с Почетния знак на президента народните певици Калинка Згурова от Странджанската фолклорна област и Лиляна Галевс ...
Вижте повече
Нови живописни платна, вдъхновени от средиземноморските гледки на Халкидики, ще покаже Лариса Илиева в изложбата си в столичната галерия „Нирвана“. Ве ...
Вижте повече
„Славеят“ дойде в момент, когато се бяхме изгубили – за да ни покаже пътя, по който да продължим. Думите са на режисьора Александър Мутафчийски по по ...
Вижте повече
Авторският стендъп спектакъл на Ива Тодорова – „Най-смешното шоу завинаги, навсякъде и само за вас!“ отново е на сцената на Sofia Live Club – на 20 ма ...
Вижте повече
Финландската актриса Алма Пьойсти ще засади дърво в София утре, на рождения си ден. Инициативата е на „София филм част“, чиито специален гост е финлан ...
Вижте повече
Русенската опера ще представи постановка на "Трубадур" от Верди, на 4 февраури (неделя) в Доходното здание в Русе. Това съобщи пиарът на културния инс ...
Вижте повече
Държавен куклен театър (ДКТ) Сливен започна репетиции на новия спектакъл "Маугли", вдъхновен от класическата история на Ръдиард Киплинг. Това съобщи ...
Вижте повече
Танцьорите от Lord Of The Dance пристигат у нас ден по-рано от първоначалния им план – на 16 май, с два автобуса, един найтлайнер и с три тира с техни ...
Вижте повече
Изложба на търновския художник Борис Желев ще бъде показана в галерия „Видима“ в град Севлиево. Експозицията живопис е озаглавена „Статични пътешестви ...
Вижте повече
Забравени истории на потопени български села поради интензивния строеж на язовири в периода 1950 - 1986 г. ще бъдат показани в изложбата „Изгубени под ...
Вижте повече
Британски фенове на Тейлър Суифт са станали жертва на мащабна измама с фалшиви билети в социални мрежи, съобщи АФП. Почитателите на американската попп ...
Вижте повече
Българката Деляна Лазарова - една от най-известните млади диригенти в света, изнесе концерт с Камерния оркестър на Румънското национално радио и с пиа ...
Вижте повече
Изложбата „Духовната вселена на кралица Мария“ на румънската асоциация ДАР гостува в Държавен културен институт „Културен център Двореца” – Балчик. То ...
Вижте повече
Тя е млада и енергична, сърдечна и усмихната. Песните й са основно динамични, в латино стил, подтикващи към танц дори и най-сдържаните хора. Гласът й ...
Вижте повече
Певицата Дороти Такев влиза в токсичен любовен триъгълник във филма към новия албум Murder Sex Music, съобщават от екипа на продукцията.   ...
Вижте повече
Първите задачи, които си поставям и смятам, че са изпълними, са да направим разнообразни пиеси, които да се харесат на широк кръг публика, да излезем ...
Вижте повече
Фотограф е съобщил в полицията, че бащата на певицата Тейлър Суифт го е ударил в лицето на крайбрежната улица в Сидни, Австралия, съобщават световните ...
Вижте повече
Изложбата на орхидеи в Ботаническата градина в Ню Йорк представлява причудлива смесица от мода и цветни творения, предаде Асошиейтед прес.  "Шоу ...
Вижте повече
Плевенският график и преподавател в Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" Емил Иванов подреди втората си самостоятелна изложба, наречена ...
Вижте повече
Изложбата „Артефакти“ на Стоил Мирчев бе представена тази вечер в галерия Vejdi. Експозицията включва 20 непоказвани досега картини и пет пластики.&nb ...
Вижте повече

„Стефан Цанев ни препраща към едни такива мисли – за полудяването, кой е луд и кой е нормален. Накрая се оказва, че лудите са били най-разумни, балансирани – хората, които са давали правилните решения в критични ситуации. Но това винаги се оценява впоследствие“, казва актьорът Александър Григоров.

В „Мистерия с кон“ участват още Георги Спасов, Кирил Ефремов и Светлозар Начев. Сценографията е на Елена Нацариду, музиката – на Калин Вельов, хореографията – на Александър Манджуков. Драматург е Михаил Тазев, а помощник-режисьори – Ива Станчева и Яна Каменова.

Режисьорът Анастасия Събева и актьорите Теодор Елмазов, Елена Атанасова и Александър Григоров , в разговор с Даниел Димитров – за работата с текста на Стефан Цанев и със самия автор, за светлинката и надеждата в спектакъла, за проклятието, за самочувствието и националната гордост. И още: Защото мистерията е с кон и дали конят е мистериозното животно? Повече тъга или повече смях има в представлението? Какво остава, когато  мечтите изчезват безследно, спомените се изпаряват, а историите мигновено се забравят...

Г-жо Събева, с какво тази пиеса се вписва или пък изневерява на Вашата режисьорска визия?

Анастасия Събева: Не, дълбоко не изневерява. Този текст за мен носи една много дълбока носталгия и романтика, а аз много обичам носталгията и романтиката. Стефан Цанев иска да ни накара да се замислим кои сме и кои сме били – за да можем да си дадем сметка какви искаме да бъдем и какви ще бъдем. Това е много важна тема за мен като човек.

Аз имам особено отношение и особена любов към историята. За мен един от основните ни проблеми е, че ние, българите, или искаме да си представяме България на три морета и казваме, че всички са българи и светът започва от нас, или точно обратно – искаме да се смачкаме и да нямаме никакво национално самочувствие. Много трудно говорим за това... А Стефан Цанев иска поне да се опита да работи в посока на това – да имаме нормално европейско, човешко, национално самочувствие. А ние все не успяваме – казваме или че сме най-великите, или че сме най-простите и най-смотаните хора, което е истинска трагедия. 

Привилегия и предимство ли е да познаваш автора, който поставяш, да имаш досег с него – и то по време на репетиционния процес?

Анастасия Събева: Първо, е много голяма отговорност, защото Стефан Цанев е един от последните ни живи класици – можем смело да го кажем. Като че ли ние много трудно разбираме какво да уважаваме, кое е ценно и кое – не. Стефан Цанев е един от най-ценните ни автори и за мен това е изключително важно. Благодарна съм, че правим негова пиеса. 

Компромисен ли е той по отношение на режисьора, на актьорите, на интерпретацията на текста? 

Анастасия Събева: Не знам... Ще видим след премиерата. Не мисля, че е компромисен. Надявам се ние да не сме направили компромис – поне така сме работили. 

Със Стефан Цанев се срещнах напълно случайно по повод една идея да правя негов текст. Казах му, че ще направя всичко възможно да го реализираме. Точно в този момент ми се обади господин Сърменов (Калин Сърменов – директор на Сатиричния театър – бел. ред.) и ми предложи тази пиеса в този театър. Веднага приех, защото, когато съдбата се меси, човек не трябва да й се противопоставя. 

Защо „Мистерия с кон“? Конят ли е най-мистериозното животно? 

Елена Атанасова: Конят е едно от мистериозните животни. Ние живеем в мистерия и от известно време насам тя става все по-голяма и по-голяма. Така че трябва да видим докъде ще се докараме с мистериите.

Теодор Елмазов: Конят е мистично животно и той е изнесъл човешката цивилизация на гърба си – като бойна машина и транспортно средство. „Мистерия с кон“ – защото това е една сериозна, абсурдна, историческа пиеса, с която Стефан Цанев изказва своята болка от това,  в което се превръща държавата ни.

Александър Григоров: Конят е символ и метафора. Стефан Цанев ни препраща към едни такива мисли – за полудяването, кой е луд и кой е нормален. Накрая се оказва, че лудите са били най-разумни, балансирани – хората, които са давали правилните решения в критични ситуации. Но това винаги се оценява впоследствие. Говоря така, защото играя Лудия (Смее се – бел. ред.). 

Анастасия Събева: Конят е много важно животно за човека, защото символизира една невъзможна мечта на човека – да полети, да избяга, да покори света, да е велик като Александър Велики, красив и свободен като него. Конят символизира много неща в човешкото мислене и Стефан Цанев го използва далеч неслучайно. Мисля и се надявам това да си личи и от постановката. 

Какво бе участието на Стефан Цанев в репетиционния процес? 

Теодор Елмазов: Той присъства в самото начало. Разказа как се е родила тази пиеса. За мен обаче това не е първа, а поредна среща с текстове на този автор, който според мен е изключителен, много дълбок и много сериозен. „Процесът срещу богомилите“ е последното нещо, в което съм участвал. Там също има тази болка и тъга към българския народ, който се превръща в едно нищо напоследък.

Александър Григоров: Голяма чест е за актьорите, и специално за мен, който съм от сравнително отскоро на сцената, да се срещна с класик на драматургичното и на литературното писане.

Труден ли е за играене Стефан Цанев?

Елена Атанасова: Той не е труден, а изключително дълбок, философски гледащ на живота човек. Вкарвайки го в театрално действие, за нас беше изключително голямо предизвикателство. Текстовете му са толкова в нас, в нашето мислене и живеене, че е голяма провокация да можеш да ги претвориш на сцена. 

Александър Григоров: Труден е, защото те вкарва в дълбочини на мисленето, които изискват специфично решение за сцената. Но пък е много благодатен, защото темите, които разчепква, са много актуални, дълговечни, вечни.

Теодор Елмазов: Труден е, защото е многополастов и някои от абсурдните ситуации, които е описал, трудно се пресъздават на сцена. И трябва специален ключ.

По думите на Анастасия Събева, в „Мистерия с кон“ мечтите изчезват безследно, спомените се изпаряват, а историите мигновено се забравят. Какво остава?

Елена Атанасова: Остава вечният порив да създаваме едни светове, в които живеем много по-добре и има смисъл в това живеене. А този порив към тези светове ще остане завинаги. 

Теодор Елмазов: Историята не се забравя. Историята се помни и нашата задача е да я припомняме от време на време – за да могат следващите поколения да знаят какво се е случвало.

Александър Григоров: Нещо все остава, но какво?... Остава тъга... 

Анастасия Събева: Ние, българите, за жалост, както ни каза и Стефан Цанев на първата репетиция, сме заплашени от това да не останем – да не остане нашата памет, нашите мечти, нашите идеи, нашите деца да не знаят кои сме, да не ни познават и да не ни помнят. Така че вече сме в много страшния етап да не остане нищо от нас. И Стефан Цанев дълбоко не на шега говори за това. Да, с горчиви сълзи, да, с подигравка, но всъщност, с огромната болка. Дано не сме загубили безвъзвратно идеята, кои сме ние и достойнството си... 

Тъжен спектакъл ли е „Мистерии с кон“?. 

Анастасия Събева: Да, тъжен е. За жалост е тъжен, но подправен с много смях и много ирония, много самоирония. Защото това са едни хора в една кръчма, които, за да избягат от своето тежко живеене, започват да си измислят светове... 

И накрая, къде са светлинката и надеждата в спектакъла? 

Анастасия Събева: В лудите. Наистина, лудите – те да са живи и дано да има повече луди. Дано да има повече идеалисти и повече хора, които са готови да живеят за нещо, в което вярват. Защото това изчезва... 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Тейлър Суифт се завърна начело на британската класация за албуми с The Tortured Poets Department, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовет ...
Продължение на анимационния филм "Моят съсед Тоторо" ще бъде показано в Кан
Четири непоказвани досега късометражни филма на японското студио "Гибли", което ще получи почетна "Златна палма" в Кан, в понеделник, 20 май, ще бъдат представени на фестивала, вкл ...
Бари Киоган: Да, между другото, търся си мюзикъл, ако има такъв
Ще участва ли Бари Киоган в мюзикъл в бъдеще? След като танцува в последните си два филма, сред които и представена в Кан продукция Bird на режисьорката Андреа Арнолд, ирландският ...
Кете Колвиц: Съдба, контекст, позиция
Изложбата „Кете Колвиц: Съдба, контекст, позиция“ ще бъде представена в Националната галерия - Двореца. Експозицията ще може да бъде разгледана от днес до 16 юни, съобщават организ ...
Художничката Селен Петкова е носител на награда „Култура“ на Община Велико Търново за творчески дебют
Художничката Селен Петкова е носителят на награда „Култура“ на Община Велико Търново за 2024 година в категорията за най-успешен творчески дебют, съобщиха от градската управа. Приз ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражбите, установени в институцията, предаде ДПА. Общо 626 от около 1500 изчезнали или откраднати предмета вече са наме ...
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Тейлър Суифт се завърна начело на британската класация за албуми с The Tortured Poets Department, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовет ...
Иранският режисьор Мохамад Расулоф каза, че е избягал пеша от родината си
Иранският режисьор Мохамад Расулоф, който участва със свой филм в надпреварата за наградата "Златна палма" на кинофестивала в Кан, е избягал пеша от родината си, където беше осъден ...
Националният политехнически музей посрещна първи посетители в обновения кабинет по физика
Националният политехнически музей (НПТМ) посрещна първите гости в обновения демонстрационен кабинет по физика, въпреки че все още се осъществяват финални довършителни дейности, съо ...
Продължение на анимационния филм "Моят съсед Тоторо" ще бъде показано в Кан
Четири непоказвани досега късометражни филма на японското студио "Гибли", което ще получи почетна "Златна палма" в Кан, в понеделник, 20 май, ще бъдат представени на фестивала, вкл ...
Тикер в 03:00 ч.
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражбите, установени ...
Начало Авансцена
6729
Авансцена

Режисьорът Анастасия Събева: Или си представяме България на три морета, или нямаме никакво самочувствие, и това е трагедия

Стефан Цанев работи в посока на това да имаме нормално европейско, човешко, национално самочувствие.Думите на режисьора Анастасия Събева са по повод премиерата на „Мистерия с кон“ в Сатирата, чийто автор е големият български драматург и писател.„Както Стефан Цанев ни каза на първата репетиция, ние сме заплашени от това да не останем – да не остане нашата памет, нашите мечти, нашите идеи, нашите деца да не знаят кои сме, да не ни познават и да не ни помнят
| 10 Април 2024, 19:56 ч.
Режисьорът Анастасия Събева: Или си представяме България на три морета, или нямаме никакво самочувствие, и това е трагедия
Режисьорът Анастасия Събева: Или си представяме България на три морета, или нямаме никакво самочувствие, и това е трагедия
Снимка © DFA

Ние, българите, или искаме да си представяме България на три морета и казваме, че всички са българи и светът започва от нас, или точно обратно – искаме да се смачкаме и да нямаме никакво национално самочувствие. Стефан Цанев работи в посока на това да имаме нормално европейско, човешко, национално самочувствие. Думите на режисьора Анастасия Събева са по повод премиерата на „Мистерия с кон“ в Сатирата, чийто автор е големият български драматург и писател.

„Както Стефан Цанев ни каза на първата репетиция, ние сме заплашени от това да не останем – да не остане нашата памет, нашите мечти, нашите идеи, нашите деца да не знаят кои сме, да не ни познават и да не ни помнят. Така че вече сме в много страшния етап да не остане нищо от нас. И Стефан Цанев дълбоко не на шега говори за това. Да, с горчиви сълзи, да, с подигравка, но всъщност с огромната болка“, казва Анастасия Събева.

„Конят е едно от мистериозните животни. Ние живеем в мистерия и от известно време насам тя става все по-голяма и по-голяма“, коментира актрисата Елена Атанасова, която е в ролята на Учителката.

„Мистерия с кон“ е сериозна, абсурдна, историческа пиеса, с която Стефан Цанев изказва своята болка от това, в което се превръща държавата ни. Има болка и тъга към българския народ, който се превръща в едно нищо напоследък“, допълва актьорът Теодор Елмазов (Кръчмарят).

Повече от NRD2+

„Стефан Цанев ни препраща към едни такива мисли – за полудяването, кой е луд и кой е нормален. Накрая се оказва, че лудите са били най-разумни, балансирани – хората, които са давали правилните решения в критични ситуации. Но това винаги се оценява впоследствие“, казва актьорът Александър Григоров.

В „Мистерия с кон“ участват още Георги Спасов, Кирил Ефремов и Светлозар Начев. Сценографията е на Елена Нацариду, музиката – на Калин Вельов, хореографията – на Александър Манджуков. Драматург е Михаил Тазев, а помощник-режисьори – Ива Станчева и Яна Каменова.

Режисьорът Анастасия Събева и актьорите Теодор Елмазов, Елена Атанасова и Александър Григоров , в разговор с Даниел Димитров – за работата с текста на Стефан Цанев и със самия автор, за светлинката и надеждата в спектакъла, за проклятието, за самочувствието и националната гордост. И още: Защото мистерията е с кон и дали конят е мистериозното животно? Повече тъга или повече смях има в представлението? Какво остава, когато  мечтите изчезват безследно, спомените се изпаряват, а историите мигновено се забравят...

Г-жо Събева, с какво тази пиеса се вписва или пък изневерява на Вашата режисьорска визия?

Анастасия Събева: Не, дълбоко не изневерява. Този текст за мен носи една много дълбока носталгия и романтика, а аз много обичам носталгията и романтиката. Стефан Цанев иска да ни накара да се замислим кои сме и кои сме били – за да можем да си дадем сметка какви искаме да бъдем и какви ще бъдем. Това е много важна тема за мен като човек.

Аз имам особено отношение и особена любов към историята. За мен един от основните ни проблеми е, че ние, българите, или искаме да си представяме България на три морета и казваме, че всички са българи и светът започва от нас, или точно обратно – искаме да се смачкаме и да нямаме никакво национално самочувствие. Много трудно говорим за това... А Стефан Цанев иска поне да се опита да работи в посока на това – да имаме нормално европейско, човешко, национално самочувствие. А ние все не успяваме – казваме или че сме най-великите, или че сме най-простите и най-смотаните хора, което е истинска трагедия. 

Привилегия и предимство ли е да познаваш автора, който поставяш, да имаш досег с него – и то по време на репетиционния процес?

Анастасия Събева: Първо, е много голяма отговорност, защото Стефан Цанев е един от последните ни живи класици – можем смело да го кажем. Като че ли ние много трудно разбираме какво да уважаваме, кое е ценно и кое – не. Стефан Цанев е един от най-ценните ни автори и за мен това е изключително важно. Благодарна съм, че правим негова пиеса. 

Компромисен ли е той по отношение на режисьора, на актьорите, на интерпретацията на текста? 

Анастасия Събева: Не знам... Ще видим след премиерата. Не мисля, че е компромисен. Надявам се ние да не сме направили компромис – поне така сме работили. 

Със Стефан Цанев се срещнах напълно случайно по повод една идея да правя негов текст. Казах му, че ще направя всичко възможно да го реализираме. Точно в този момент ми се обади господин Сърменов (Калин Сърменов – директор на Сатиричния театър – бел. ред.) и ми предложи тази пиеса в този театър. Веднага приех, защото, когато съдбата се меси, човек не трябва да й се противопоставя. 

Защо „Мистерия с кон“? Конят ли е най-мистериозното животно? 

Елена Атанасова: Конят е едно от мистериозните животни. Ние живеем в мистерия и от известно време насам тя става все по-голяма и по-голяма. Така че трябва да видим докъде ще се докараме с мистериите.

Теодор Елмазов: Конят е мистично животно и той е изнесъл човешката цивилизация на гърба си – като бойна машина и транспортно средство. „Мистерия с кон“ – защото това е една сериозна, абсурдна, историческа пиеса, с която Стефан Цанев изказва своята болка от това,  в което се превръща държавата ни.

Александър Григоров: Конят е символ и метафора. Стефан Цанев ни препраща към едни такива мисли – за полудяването, кой е луд и кой е нормален. Накрая се оказва, че лудите са били най-разумни, балансирани – хората, които са давали правилните решения в критични ситуации. Но това винаги се оценява впоследствие. Говоря така, защото играя Лудия (Смее се – бел. ред.). 

Анастасия Събева: Конят е много важно животно за човека, защото символизира една невъзможна мечта на човека – да полети, да избяга, да покори света, да е велик като Александър Велики, красив и свободен като него. Конят символизира много неща в човешкото мислене и Стефан Цанев го използва далеч неслучайно. Мисля и се надявам това да си личи и от постановката. 

Какво бе участието на Стефан Цанев в репетиционния процес? 

Теодор Елмазов: Той присъства в самото начало. Разказа как се е родила тази пиеса. За мен обаче това не е първа, а поредна среща с текстове на този автор, който според мен е изключителен, много дълбок и много сериозен. „Процесът срещу богомилите“ е последното нещо, в което съм участвал. Там също има тази болка и тъга към българския народ, който се превръща в едно нищо напоследък.

Александър Григоров: Голяма чест е за актьорите, и специално за мен, който съм от сравнително отскоро на сцената, да се срещна с класик на драматургичното и на литературното писане.

Труден ли е за играене Стефан Цанев?

Елена Атанасова: Той не е труден, а изключително дълбок, философски гледащ на живота човек. Вкарвайки го в театрално действие, за нас беше изключително голямо предизвикателство. Текстовете му са толкова в нас, в нашето мислене и живеене, че е голяма провокация да можеш да ги претвориш на сцена. 

Александър Григоров: Труден е, защото те вкарва в дълбочини на мисленето, които изискват специфично решение за сцената. Но пък е много благодатен, защото темите, които разчепква, са много актуални, дълговечни, вечни.

Теодор Елмазов: Труден е, защото е многополастов и някои от абсурдните ситуации, които е описал, трудно се пресъздават на сцена. И трябва специален ключ.

По думите на Анастасия Събева, в „Мистерия с кон“ мечтите изчезват безследно, спомените се изпаряват, а историите мигновено се забравят. Какво остава?

Елена Атанасова: Остава вечният порив да създаваме едни светове, в които живеем много по-добре и има смисъл в това живеене. А този порив към тези светове ще остане завинаги. 

Теодор Елмазов: Историята не се забравя. Историята се помни и нашата задача е да я припомняме от време на време – за да могат следващите поколения да знаят какво се е случвало.

Александър Григоров: Нещо все остава, но какво?... Остава тъга... 

Анастасия Събева: Ние, българите, за жалост, както ни каза и Стефан Цанев на първата репетиция, сме заплашени от това да не останем – да не остане нашата памет, нашите мечти, нашите идеи, нашите деца да не знаят кои сме, да не ни познават и да не ни помнят. Така че вече сме в много страшния етап да не остане нищо от нас. И Стефан Цанев дълбоко не на шега говори за това. Да, с горчиви сълзи, да, с подигравка, но всъщност, с огромната болка. Дано не сме загубили безвъзвратно идеята, кои сме ние и достойнството си... 

Тъжен спектакъл ли е „Мистерии с кон“?. 

Анастасия Събева: Да, тъжен е. За жалост е тъжен, но подправен с много смях и много ирония, много самоирония. Защото това са едни хора в една кръчма, които, за да избягат от своето тежко живеене, започват да си измислят светове... 

И накрая, къде са светлинката и надеждата в спектакъла? 

Анастасия Събева: В лудите. Наистина, лудите – те да са живи и дано да има повече луди. Дано да има повече идеалисти и повече хора, които са готови да живеят за нещо, в което вярват. Защото това изчезва... 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Продължение на анимационния филм "Моят съсед Тоторо" ще бъде показано в Кан
Бари Киоган: Да, между другото, търся си мюзикъл, ако има такъв
Кете Колвиц: Съдба, контекст, позиция
Художничката Селен Петкова е носител на награда „Култура“ на Община Велико Търново за творчески дебют
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби
Авансцена
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Цветни аспекти
Иранският режисьор Мохамад Расулоф каза, че е избягал пеша от родината си
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.